Ton en Chantal op reis

Peru – de zon achterna

Nadat wij lekker waren bijgekomen in Arica was het tijd om onze reis voort te zetten richting Peru. Vanuit Arica zijn we naar Arequipa gereisd om daar onder andere de Colca Canyon te bezichten. Daarna was Cusco aan de beurt. Hier een paar dagen gebleven en natuurlijk naar Machu Picchu geweest. Onze reis vervolgens voortgezet richting Ica/ Huacachina om vanuit daar via Lima, Trujillo/ Huanchaco door te reizen naar Mancora waar we nu zijn.

Vanuit Arica kan je op twee manieren de grens over: met de bus of met de taxi. De bus is goedkoop maar duurt erg lang omdat je met veel mensen bent en de taxi is wat duurder maar gaat wel lekker snel. Omdat wij toch wel een erg strak tijdsschema hebben (?), besloten we met de taxi naar Tacna te gaan zodat wij direct door konden gaan richting Arequipa. De taxi en de busrit hierna verliepen voorspoedig en we arriveerden in Arequipa geheel volgens planning. Yes! We hadden voor het eerst sinds de reis een hostel geboekt welke ons adviseerde om vooral binnen het busstation een taxi te nemen en niet daarbuiten. Ons hostel had een Nederlandse eigenaresse die al een jaartje of 10 in Peru woonde dus hebben wij braaf haar advies gevolgd (echt waar). Het hostel (La Casa de los Pinguinos) was echt super! Alexandra en haar mensen waren super aardig, er was een zithoek waar je kon kiezen uit een grote collectie dvd's, het was er super schoon, de douche was heet, het dekbed van C&A, de dekbedhoes van V&D en het ontbijt uitgebreider dan dat we tot dusver hadden gehad. Geen reden tot klagen!!

Vanuit Arequipa kan je een tour boeken richting de Colca Canyon (één van de diepste ter wereld, 3191 meter diep). Over de Colca Canyon hadden wij al diverse goede verhalen gehoord dus de keuze was niet al te moeilijk. De volgende morgen stonden wij, samen met drie Belgische chicas, te wachten op de locale touroperator die maar weer eens wat later kwam. Na nog wat mensen te hebben opgehaald gingen we dan toch eindelijk op pad. Het eerste deel van de tour bestaat voornamelijk uit de rit richting Chivay, een klein dorpje aan het begin van de canyon. Het hoogste punt dat je passeert, ligt op 4910 meter waar je normaal gesproken uitzicht hebt op een aantal vulkanen. Helaas hadden de weergoden anders beslist en stonden wij daar in een sneeuwbui naar wolken te staren. Wel leuk was dat we twee Brazilianen mee hadden die nog nooit sneeuw hadden gezien. Na aankomst in Chivay kregen we een lunch waarna we bij ons hotel werden afgezet. Hier de spullen op de kamer gezet om vervolgens het plaatsje te ontdekken. Al snel ontdekte wij een Irish Pub (de hoogst gelegen Irish Pub ter wereld op 3650 meter) en besloten daar dan maar even een drankje te gaan halen. Tot onze (niet zo heel) grote verbazing hadden de Belgische meiden ook besloten dit te doen. Een half uurtje werden we weer verwacht op het centrale plein om een plons te nemen in de hotspring in het dorp. Buiten superkoud, het water erg warm, erg leuk. Na een diner met show wederom een nacht in een steen koud hotel gespendeerd waar we om een uurtje of vijf werden gewekt voor het ontbijt. Eindelijk was de tijd daar om de Colca Canyon te bezoeken. Na een aantal stops in dorpjes en mooie uitkijkpunten arriveerden wij bij de Santuario del Condor. Hier leeft een grote groep condors die als de zon net op komt uitvliegen. Bij aankomst zagen wij de eerste al zweven en niet veel later zagen we er nog veel meer vanuit de canyon omhoog komen. Wat een prachtige (en vooral hele grote) beesten. Nog een wandeling gemaakt in de canyon en daarna weer op naar Arequipa.

Na nog een gezellige avond doorzakken met de Belgische meiden bij de Pinguïns zijn we de volgende nacht met de bus richting Cusco gereisd voor een bezoek aan Machu Picchu. Het zoeken naar een hostel om 06:30 in de ochtend is niet echt onze grootste hobby maar we hadden geluk en om 07:00 waren wij reeds ingecheckt in een hostel aan het centrale plein. Na de noodzakelijke douche was het tijd om Cusco te gaan verkennen. Het is een leuke stad waar het absoluut niet moeilijk is om jezelf een paar dagen te vermaken. Gezellig rondgewandeld, een beetje geshopt en treinkaartjes en toegangsbewijzen voor Machu Picchu geregeld. Tevens was er heel spektakel rondom het 100 jarig bestaan van Machu Picchu waardoor er live muziek was, veel mensen op straat en de hele dag werd er door lokale dansgroepen opgetreden op het plein. Ook in Cusco bleek een Irish Pub aanwezig, dit keer de hoogste Irish Pub met volledige Ierse eigenaren. Deze hebben wij dus ook even met en bezoek vereerd en daar kwamen we de Belgische meiden weer tegen. Gezellig!

Het bezoek aan Machu Picchu was erg indrukwekkend. Machu Picchu is een oude Incastad die verstopt in de bergen ligt en die deels opnieuw is opgebouwd. Dag één vroeg uit de veren om de trein naar Aguas Calientes te pakken. Ton voelde zich nogal misselijk dus het werd een best spannende rit. Wel hele mooie uitzichten op de bergen en later ook het regenwoud. Ton heeft de rest van de dag in de hotelkamer gespendeerd: gelukkig hadden we een privé toilet en douche! Maar ja, de kaartjes om de volgende dag naar Machu Picchu te gaan waren al gekocht... dus Ton heeft al zijn moed bij elkaar geraapt en heeft de gok genomen om de volgende ochtend toch in de bus naar Machu Picchu te stappen (waar ze overigens geen toiletten 'binnen de hekken' hebben). Gelukkig voelde Ton zich beter en hebben we aardig wat rond kunnen wandelen. Wel zijn we maar niet de al te hoge bergen op gegaan, wat Chantal eigenlijk wel lekker vond. Het weer was goed dus we hadden een prachtig uitzicht op het geheel. Ongelofelijk dat een stad zo lang verborgen is gebleven. De foto's volgen ooit!

Dezelfde dag teruggereisd naar Cusco en de dag daarna in de nachtbus naar Ica gesprongen. Aldaar een taxi genomen naar Huacachina, een oase of dorp midden tussen de duinen dat vooral heel toeristisch is. Een vreemd gezicht. Hier een tour genomen naar de Ballastras eilanden. Dit is het zogenaamde Poor Man Galapagos. Zeehonden gezien, dolfijnen, pinguïns, zeeleeuwen en vooral veel vogels. Na deze belevenis hadden we zin in meer strand en zijn we, via Trujillo naar Huanchaco verplaatst. Het is een leuke plaats, maar het weer was er niet al te goed. Daarom besloten om een paar dagen later richting Mancora te verplaatsen: een strandplaats in het Noorden van Peru waar het altijd mooi weer is. En inderdaad, het blijkt te kloppen. We zijn hier nu meer dan twee weken en het weer is super. De korte broeken en bikini's komen eindelijk weer eens van pas! Het is echt even genieten en we blijven waarschijnlijk dus nog wel een paar dagen. We zitten in een leuk hostel en hebben een cabana aan het strand. Veel gezellige mensen dus een prima setting om even vakantie binnen onze wereldreis te vieren!! Uiteindelijk moeten we hier wel weg want we hadden, voordat we op reis vetrokken, op 9 augustus een vlucht naar de Galapagos Eilanden geboekt. Eindelijk is het gelukt daar een bootreis te regelen van 8 dagen/ 7 nachten, echt helemaal goed! We hebben er onwijs veel zin in.

Tot over een maand of 5! Wat gaat zo een jaar snel!

Groeten,

Ton en Chantal.

Marit

Waar ter wereld jullie ook zijn, een kroeg vinden jullie altijd....

De Hartogjes genieten op dit moment ook van een welverdiende vakantie, maar de korte broeken en bikini`s kunnen in playa del beverkoog nog wel even in de kast blijven liggen, as we speak hoost het hier en heb ik alle lampen in huis aan. Een heerlijke augustusdag dus.

Over een paar dagen naar de Galapagos, ben benieuwd of het voldoet aan je verwachting Ton. Laat je Chantal niet achter bij de schildpadden?

Nog een paar maanden, jullie zijn dik over de helft, dan zien we jullie weer!

Dikke liefs Marit!

Martine

Wauw! Mooi verhaal weer!
Heel veel plezier op de Galapagos!
Ciao! Martine

Marije Z.

Klinkt bekend allemaal. Zelf ben ik de Colca Canon ingelopen en ergens in een dorpje overnacht. Een tour van drie dagen maar de moeite ook waard. M.P heb ik 2 dagen gelopen. Jullie zien mooie dingen, dat is zeker!

Voor jullie nu de Galapagos; de eilanden gaan jullie zeker niet tegenvallen! Zeehonden, Iguanas, nog meer iguanas, haaien, pinguins en heeeel veel vogels.

Buck & Bettina

Zoooo da's even wat leeswerk als je door de verbouwing geen tijd hebt om jullie bij te houden. Wat zijn wij jaloers op jullie prachtige verhalen en foto's.
Hopelijk bevallen de Galapagos eilanden ook, we hebben even foto's gegoogeld maar ook dit ziet er weer gaaf uit, we wachten op de verhalen en foto's natuurlijk.

Hamba