Ton en Chantal op reis

Argentinië 2 en Chili: alles ziet er anders uit als de zon schijnt.

Van Uruguay zijn we naar de Iguazú Falls gereisd. Wij zeggen: dat moet je zien! Argentinië bevalt ons wel en we besluiten op advies van meerdere Argentijnen richting Salta te reizen. Daar doen we wat tours en vermaken we ons prima. Daarna is het toch tijd om het mooie Argentinië te verlaten en verder te reizen richting Chili. Waarschijnlijk zullen we maar even in Chili zijn maar ja, wij doen alles voor een extra stempel in ons paspoort.

De oversteek van Uruguay naar Argentinië liep gesmeerd! Van Concordia hebben we een nachtbus genomen naar Puerto Iguazú om daar de watervallen te bekijken. Enorm mooi!! We hebben in Zambia de Victoria Falls gezien en hadden dus wat vergelijkingsmateriaal. De Iguazú Falls zijn niet zo hoog maar veel breder. Ook de natuur om de watervallen heen is de moeite waard. We hebben dan ook een hele dag gespendeerd aan de Argentijnse kant van de watervallen. Lekker rondgelopen. En geen ratten of possums maar wel opossums (buidelratten). Je kan ook nog naar de Braziliaanse kant maar andere reizigers vertelden ons dat dit niet zo spectaculair is. We besluiten dit dan ook niet te doen en ons geld voor andere leuke uitstapjes te bewaren.

Puerto Iguazú is een leukere plaats dan wij hadden verwacht (André van Duin momentje: alles ziet er anders uit als de zon schijnt). Eindelijk konden onze korte broeken weer uit de tas en we besluiten een paar dagen langer te blijven om van dit mooie weer te genieten. Het plaatsje zelf is niet groot, maar wel heel gezellig. Wel veel toeristen maar dit zorgt voor gezellige restaurantjes en terrassen. Goed moment dus om even te relaxen, bij te kleuren en te bedenken welke richting we op gaan reizen.

Eerder hadden we bedacht dat we door Brazilië naar Bolivia zouden reizen. Alleen vertellen alle Argentijnen ons dat we echt naar Salta moeten, wat in het Noordwesten van Argentinië ligt. Nu doet de ervaring ons leren dat we beter naar andere kunnen luisteren dan dat we zelf wat verzinnen, dus op naar Salta. Je kan in één keer met de bus vanuit Puerto Iguazú naar Salta maar dan ben je ongeveer 24 uur onderweg. Wij besluiten dan ook een tussenstop te maken in Resistencia. Ja, zelf verzonnen en dus niet de beste keus. Resistencia blijkt een wat saaie stad met depressieve mensen en op elke hoek van de straat zit dan ook een apotheek die de broodnodige oppeppers aan de man brengt.

De volgende dag nemen we een nachtbus naar Salta met fantastische brede leren stoelen die ons de nodige nachtrust bezorgen. Nn ja, niet zelf verzonnen en Salta is dan ook een fantastisch leuke stad. Leuk plein, leuke mensen en een super relaxte sfeer zorgen ervoor dat we ons prima vermaken. Wat wel lekker makkelijk is in Argentinië is dat ieder centraal plein Veinticinco (25) de Mayo of Nueve (9) de Julio heet. In iedere plaats is er ook een straat die zo heet en verder is er de keuze tussen Belgrano, Bulnes en Guemes. Zoek in iedere plaats een hostel aan één van deze straten en je zit altijd in het centrum.

Salta ligt aan de rand van het Andes gebergte en we gaan op zoek naar een tour om wat meer van deze prachtige omgeving te zien. Tourtjes genoeg en het is lastig om een keuze te maken. De korting die we krijgen als we drie tours boeken staat ons als Nederlanders wel aan en we besluiten er drie dagen vol voor te gaan. Kwart voor zes de wekker, 's avond ergens tussen half acht en half negen weer terug in het hostel... Heerlijk zo een wereldreis.

Onze eerste tourdag gaat naar Cachi. Onderweg verandert het landschap steeds. Eerst rijden we over een hoogvlakte, dan hebben we beboste bergen, daarna de woestijn en dan de echte bergen. We leren dat cactussen pas boven de 2000 meter groeien. Waarom hebben we dit niet op de lagere school geleerd? De cactussen die wij zien, zijn al een paar honderd jaar oud! Erg indrukwekkend. Tourdag twee brengt ons naar Humahuaca. De bergen zijn hier gekleurd door de mineralen die ze bevatten. Zo zien we groen, geel, paars, rood en blauw in de bergen. Wow! Deze tourdag krijgen we wat meer cultuur mee. We bezoeken een markt met handgemaakte kleding, bekijken een ruïne, leren hoe pottenbakkers hier te werk gaan en nemen een kijkje bij de eerste Argentijnse vlag. Een geslaagde dag! Tourdag drie is nog leuker dan de andere twee! Dit keer gaan we richting Cafayate en de bergen zijn prachtig rood. In de rotsen zijn allerlei figuren te vinden zoals een kikker, een monnik en een spijker. Onderweg stoppen we bij het Amfitheater en Devils Throat. Het is lastig te beschrijven maar dit zijn een soort spleten tussen de rotsen waardoor je loodrecht omhoog langs de berg kijkt (hele lange wand). Ook bezoeken we twee wijnboeren waar we de lokale wijn kunnen proeven. Gelijk maar een flesje rood, een flesje wit en een geitenkaasje gescoord om zeker te zijn van een romantische avond in ons niet zo romantische hostel. De volgende dag slapen we lekker uit en slenteren we wat door de stad op zoek naar handschoenen en mutsen.

Wat, las ik dat nu goed? Handschoenen en mutsen? Ja, helaas wel. Een bijkomstigheid van bergen is hoogte en kou (als de zon schijnt is het wel warm hoor en ziet alles er anders uit). We zullen waarschijnlijk wel een maandje in de kou vertoeven. Vanuit Salta hebben we de bus genomen naar San Pedro de Atacama in Chili (terwijl wij zeker weten dat Pedro geen heilige is want we kennen hem langer dan vandaag). Vanuit hier willen we een zouttour doen op de Uyuni zoutvlakte in Bolivia. Als het goed is worden we dan afgezet in Bolivia zodat we vanuit daar weer verder kunnen reizen. Als het goed is want..... De tour is geboekt. Volgens de mensen hier ligt San Pedro in een van de droogste woestijnen ter wereld en is water erg schaars. Maar... de tour is uitgesteld omdat het sneeuwt en we de grens niet over mogen. Ja, sneeuw. Brrr. Naast de handschoenen en de mutsen toch ook maar even een veel te dure North Face jas aangeschaft. Gelukkig is het dorp erg gezellig (voor het eerst sinds onze reis zijn we wezen kroegen), is de omgeving wederom prachtig en hebben we nu tijd om een verhaaltje te schrijven. Ook realiseren we ons nog maar een keer dat zo een lange reis geweldig is. We hebben geen haast zoals sommige vakantiegangers hier, die uiteraard in de stress raken omdat niet duidelijk is wanneer de tour wel gaat. Wij genieten!

Tot snel! Hopelijk vanuit een andere plaats!

Groeten,

Ton en Chantal.

Koos en Karin

Hoi Ton en Chantaal,

Wat geweldig om telkens die verhalen te lezen.Jullie genieten wel als ik dit zo lees.
Jullie mogen thuis nog wel een maand vakantie nemen om weer helemaal in het Hollandse gehaaste leven terug te keren.Hahahaha.
Nou,op naar de sneeuw dus.Hopelijk moeten jullie de jas wel gebruiken,dan heb je die niet voor niets gekocht.
Relax en Geniet van alles.

Hamba