Ton en Chantal op reis

Australië, on the road again

Na een vlucht van 13 uur zijn we veilig in Sydney, Australië, aangekomen. Hier hebben we eerst een week van de gastvrijheid van Siem en Lisa genoten. Daarna was het weer tijd voor het harde reisleven. Wederom een Wicked Camper gehuurd die ons hopelijk naar ons einddoel Cairns gaat brengen. Dit keer is zijn naam Dracula, maar wij noemen hem Draakje.

Bij aankomst op het vliegveld stond onze taxi (Siem) al te wachten om ons, na een bakkie koffie, mee te nemen naar Rouse Hill. Hier zijn wij een week gebleven om even lekker uit te rusten, bij te praten en uiteraard gebruik (lees hier: misbruik) te maken van alle gemakken die een huis in een westers land te bieden heeft. Jahoe! Wij kunnen nu eindelijk zeggen dat onze kleren niet meer naar Lake Malawi ruiken!!! Op dag 2 een rondleiding gehad in het bedrijf van Siem (Convoluted Technologies). Vervolgens met de trein naar down town Sydney om onze camper, Draakje, op te halen. Gelukkig hadden wij voor de terugweg een navigatiewonder van Siem geleend anders is down town Sydney niet echt grappig. De overige dagen hebben vooral bestaan uit een beetje uitslapen, boodschappen doen, camper schoonmaken, vooral veel achter internet zitten en 's avonds lekker eten (in één week zijn we beide weer 2 kilo aangekomen door Lisa's kookkunst!!!!!). Ook zijn we een dag met Siem, Ashton en Amelia naar Coloriver geweest om heerlijk van de natuur en rust te genieten. Siem en Lisa: bedankt dat we even bij mochten komen in jullie mooie stolpje en bedankt voor de gezellige tijd!

Na een week was het tijd om op pad te gaan en de oostkust van Australië te gaan ontdekken in Draakje. Draakje is ouder dan alle andere campers die we hebben gehuurd maar doet het tot nu toe wonderbaarlijk goed. De planning voor de eerste week was om van Sydney naar Brisbane te reizen. Dit hebben wij in 2008 ook al gedaan maar nu hebben wij wat meer tijd zodat we meer tijd in de nationale parken kunnen doorbrengen.

New South Wales heeft veel nationale parken en velen daarvan bevinden zich langs de kust. Dit is dan ook waar wij het meeste van onze tijd hebben doorgebracht omdat dit toch weer wat anders is dan wat wij gewend zijn. Op de achtergrond het geluid van de oceaan en als de schemering inzet heel, heel en heel veel dieren om je heen. Met name in Crowdy Bay en Yuraygir NP waren er beesten in overvloed. Kangoeroes en walibies zijn zulke grappige beesten! Ook hebben we onderweg emoes gezien, iets dat wij niet verwacht hadden in dit gedeelte van Australië. Helaas verstoppen de koala's zich vooralsnog wel voor ons. Waarom staan die verkeersborden dan langs de weg met de waarschuwing dat er koala's kunnen oversteken?

In bijna alle nationale parken mag je 's avonds fikkie stoken en vele hebben er vaste bbq's staan. Waar wij in 2008 nog faalden in het creëren van een knap vuurtje, zonder de hele camping blauw te zetten, gaat het anno 2011 een stuk beter. Dit is terug naar (semi) basics: geen of een koude douche met regenwater, eco-toiletten, geen drinkwater, wat wil je nog meer? In de parken hebben we lekker gewandeld. We hebben zelfs een route van twee uur in iets meer dan een uur gedaan. Wij gaan ervan uit dat dit niet aan onze snelheid ligt maar een fout in de beschrijving van de route. Het zal wel niet aan onze conditie leggen vrezen wij!!!

Wij zijn nu aangekomen in Byron Bay. In deze plaats zijn wij eerder geweest en heeft ons hart een beetje gestolen. Alleen waar wij hadden gehoopt even lekker een terrasje te kunnen pakken, hebben de weergoden andere plannen. Het weer is de afgelopen 2 dagen zwaar belabberd. Positief is dat de regen en kou ervoor zorgen dat wij weer eens een verhaaltje schrijven. Straks maar even een overdekt terras zoeken om toch van deze plaats te genieten zoals het hoort!

Iedereen bedankt voor de leuke, lieve en soms minder lieve (lees: Buur) berichten!

Groeten,
Ton en Chantal.