Ton en Chantal op reis

Bye bye Afrika

Afrika ligt achter ons. Hoe hebben we het reizen in Afrika ervaren? We hebben genoten van de verschillende landen, de natuur en het reizen. Zoals Ernst Hemingway schreef: I NEVER KNEW OF A MORNING IN AFRIKA WHEN I WOKE UP THAT I WAS NOT HAPPY. In dit afsluitende verhaal ons algemene leven van de afgelopen maanden en ons afscheid van Afrika. Zet een lekker achtergrond muziekje op: U2 met It`s a beautiful day (http://www.youtube.com/watch?v=ayMO_ZPdvlQ). Dat is hoe wij ons in Afrika voelden!

Waar anders kan je de Big Five zien in de eerste 4 dagen dat je een continent bezoekt? Geluk hebben we zeker gehad met het spotten van dieren. We hebben meer gezien dan wij kunnen opnoemen! Ook de omgeving, de mensen, de verschillende vegetaties, vlaktes en bergen hebben ervoor gezorgd dat onze wens om een andere natuur te zien meer dan uitgekomen is. In Tanzania waren de wilde dieren, Zanzibar en onze treinreis van Dar es Salaam naar Mbeya echt top. In Malawi de behulpzame mensen, het eenvoudige gebruik van het openbaar vervoer en de vegetatie geweldig. Het indrukwekkendste aan Zambia en Botswana vonden wij de overweldigende natuur. Zuid-Afrika ... Wat heeft dit land eigenlijk niet? Wat een afwisseling binnen een land! En campertje Beans: jij hebt ons een vakantie in een reis bezorgt. Samengevat is het eigenlijk niet te beschrijven en we hopen dat de foto's een beter verhaal vertellen dan wij kunnen.

Het op reis zijn bevalt erg goed. Elke dag zelf bepalen wat we gaan doen, plannen maken, bezienswaardigheden bezoeken, wandelen en met mensen praten. We hebben veel mensen ontmoet: hosteleigenaren, expats, vrijwilligers, andere reizigers en uiteraard lokale mensen. Het leuke aan het ontmoeten van verschillende soorten mensen is dat je verschillende dingen over het land krijgt te horen waarin je verblijft. Problemen op het gebied van gezondheidszorg (AIDS, malaria), armoe, gebrek aan voorzieningen en kennis, corruptie van de onderste laag tot de bovenste laag van de bevolking, hoe leuk het is om in het betreffende land te mogen wonen en het grootte vraagteken bij de Afrikanen waarom wij geen kinderen hebben en willen (daar erg belangrijk). Ook hebben al deze mensen ons geholpen met het plannen van onze reis, dat wil zeggen de volgende bestemming. Natuurlijk hadden we een aantal dingen die we wilden zien, zoals de Serengeti, Zanzibar, Victoria Falls etc., maar over de exacte route hadden wij eigenlijk niet zoveel ideeën. De leukste en beste plaatsen die we hebben bezocht volgden dan ook uit het advies van anderen. De slechte plaatsen die we hebben bezocht kwamen totaal uit onze eigen ideeën voort.

Beton is een woord dat terugkomt als we aan Afrika denken. Bijna in alle hostels/backpackers/hotels waar we hebben geslapen waren de vloeren van beton. Het is dan ook niet de bedoeling dat je dit beton vuil maakt: het is de Afrikaanse vloerbedekking, een luxe die velen zich niet kunnen veroorloven. In de meer chique hostels was het beton niet grijs maar in een mooi kleurtje geschilderd. Op vele plaatsen waar we hebben geslapen was het niet schoon en vaak ook ECHT NIET schoon. Daar waar het echt te smerig was hebben we gewoon smerige kleren aangetrokken als we gingen slapen. Weer een probleem minder.

Op de (veruit) duurste plek waar we geslapen hebben, 66 euro's (!), hadden ze wel mooie tegels. Nadeel: een geweldige service van het hotel die ongevraagd de airco op 16 graden zet als je er niet bent. Gevolg: het begin van een zieke Chantal. De fijnste plek waar we hebben geslapen was toch ons campertje Beans. Heerlijk om te kunnen gaan en staan waar je wilt en af en toe eens lekker met zijn tweeën in de camper te zitten. De goedkoopste slaapplek was een op palen gebouwd hutje aan het strand met een prachtig uitzicht op Lake Malawi. Ongeveer 7,50 euro per nacht voor 2 personen. Nadeel: ratten. Ook tekenend voor onze reis in Afrika. Zelf als andere reizigers ze niet zagen en de lokale bevolking bezwoer dat in het hele dorp geen ratten voorkwamen dan nog zagen wij ratten. Ook met het spotten van deze dieren hadden we dus geluk!

Alles wat je van openbaar vervoer en Afrika verwacht, is waar. Jij denkt dat het busje vol zit, echt niet! Een voorbeeld: jij verwacht dat de minibus waarin je zit met 12 man toch echt bomvol zit, maar dan komen er nog 4 mensen bij. Op dat moment weet je zeker dat het busje propvol zit. Dan passen er nog minimaal 6 mensen, 2 kippen en een geit bij! Wat we trouwens niet hadden verwacht is dat we relatief gezien weinig hebben moeten wachten voordat we vetrokken. 2 uur was wel een beetje de max. Veel expats en rijkere lokale mensen die we hebben gesproken, hadden nog nooit gebruik gemaakt van het openbaar vervoer en vroegen ons hoe we dat dan deden. Nou, loop naar een busstation of naar een bushalte en er zijn altijd mensen die je willen 'helpen' met het vinden van de juiste bus. In Tanzania betekende dit dat de mensen als bijen op de honing op ons afkwamen om ons wat te verkopen. Maar bijvoorbeeld in Malawi waren de mensen echt behulpzaam. Iemand vraagt waar je heen wilt, deelt je mede dat hij dit niet verkoopt en stuurt je naar zijn indirecte concurrent. Tips op het gebied van openbaar vervoer: ga waar de meeste mensen gaan en stap in een bus die al enigszins vol zit, vertrouw niet iedereen (duhh), ding altijd af (vermoeiend maar dat hoort er nu eenmaal bij), betaal pas al je vertrokken bent en jouw tas is jouw tas (op dat moment alles wat je bezit...) dus laat niet zomaar iemand ermee op de loop gaan (gespeeld boos worden helpt). Overigens is het handig als jij de enige blanke in de bus bent. Dan weet iedereen namelijk waar jij er uit moet en beginnen er verschillende mensen te roepen als je onverhoopt niet uitstapt.

Een vraag die wij vaker krijgen is wie de verhalen op ons blog schrijft. Alle verhalen hebben we samen geschreven en vormen soms dan ook een deel van onze dagbesteding. Soms zin voor zin, soms alinea voor alinea en soms de een wat meer dan de ander. Het is een leuke manier om bij te houden wat je doet, waar je bent geweest en om aan een ieder die het wil weten kenbaar te maken waar je bent. Alleen het trage internet heeft nogal eens voor irritatie gezorgd. Willen we een verhaal plaatsen en dan ligt het internet er weer eens uit of valt zelfs de stroom in de hele stad uit. Foto's uploaden kan een totale dagbesteding zijn! We zijn echt super blij dat we een kleine laptop mee hebben zodat we ons verhaal niet pas in het internetcafé kunnen typen. Dit zou niet alleen een vermogen kosten maar zou volgens ons ook voor de nodige irritatie zorgen. In zo een café betaal je namelijk per minuut/kwartier/uur/..., waardoor er druk op de tijd staat. Zeg eerlijk: mijn manier om de computer te bedienen is toch echt beter (is dit nu Ton of Chantal?).

Dan voor de mensen die plannen hebben om op reis te gaan. Waarvan zijn we echt blij dat we het mee hebben genomen en wat hadden we thuis willen laten? Om het eerlijk te zeggen hebben we geen dingen mee die we naar huis willen sturen, maar we hebben niet zoveel mee (1 spijkerbroek is toch echt noodzakelijk). De tassen die we mee hebben zijn super doordat we ze helemaal open kunnen risten (Lowe Alpine - Travel Trekker Pro 60 en 70 liter). Zoals gezegd zijn we blij met onze laptop en ook met de Iphone en onze betere, wat grotere, camera zijn we enorm blij. Wij zijn onverwacht blij dat we een klamboe hebben genomen. Deze houdt niet alleen muggen tegen maar ook kakkerlakken en ratten. Ook wilden we in eerste instantie ducktape meenemen. Broer raadde ons echter aan om sporttape mee te nemen. Super! Kan echt overal voor gebruikt worden (zelf zou ik niet snel ducktape op mijn lijf plakken maar sporttape op dingen die kapot zijn wel). Daarnaast is een mes noodzakelijk (Remco bedankt!), blijken paperclips multi-functioneel (van het ophangen van de was tot en met het fixen van een brander die het niet doet) en is een waslijn ook geen overbodige luxe (van waslijn tot klamboe ophang mechanisme en meer).

Afrika: bedankt! Het was een geweldige tijd en we komen je in de toekomst zeker nog eens opzoeken!!

Groeten,Ton en Chantal.

Hamba