Ton en Chantal op reis

Zambia en Botswana: ontspanning en natuurgeweld.

Sinds ons laatste verhaal zijn wij van Blantyre naar Lilongwe gereisd om de bus naar Zambia te nemen. De bus bracht ons in Lusaka waar we snel richting Livingstone zijn vertrokken, een plaats bij de mooie Victoria Falls. Daar even lekker bijgekomen en geld gespaard om wat leuke tours te kunnen doen in Botswana!

Na ons shopping adventure in Blantyre (waar wij er achter kwamen dat we eigenlijk niets nodig hadden en dus niets hebben gekocht) hebben wij koers gezet richting de hoofdstad van Malawi, Lilongwe. Vanuit Lilongwe vertrekt 2x per week een rechtstreekse bus naar Lusaka, Zambia. Uiteraard vertrekt deze bus, voor de 12 uur durende reis, op het mooie tijdstip van 05:30 uur. Wederom betekende dit dat het wekkertje om 04:30 uur herrie begon te maken. Ons hotel was gelukkig op 200 meter van de busstandplaats (niet de beste buurt overigens) anders hadden we waarschijnlijk een keer te veel gesnoosd en de bus gemist. Het leuke van reizen met de bus is dat je veel van het land ziet, het nadeel is dat het een ontzettende test is voor ons zitvlees.

Doordat we wel erg veel steden achter elkaar hadden bezocht, was 2 nachten Lusaka meer dan voldoende. Tijd om naar Livingstone te gaan, in het zuiden van Zambia. Na wat rond shoppen vonden wij hier een relaxed hostel: Jollyboys Backpackers. Tijd dus om te ontspannen, plannen te maken en onze verdere route uit te stippelen (en de bijhorende financiën). Het hostel beschikte over een keuken waar je kon koken. Heerlijk om weer eens te koken en een Hollandse maaltijd te eten. Daarnaast is Livingstone een goede uitvalsbasis om de Victoria watervallen te bezoeken. Doordat wij deze in het regenseizoen bezochten, waren de verschillende watervallen 1 grote waterval geworden. Wat een natuurgeweld en een geluid!! We waren blij dat we onze regenjassen mee hadden, anders waren we drijfnat geweest!

De plannen die we hadden gemaakt, hebben goed uitgepakt. Vanuit Zambia hebben we een tour in het Chobe National Park in Botswana gedaan. Een makkelijke manier om de grens over te komen gecombineerd met vele mooie beesten: olifanten, krokodillen, leeuwen, en noem maar op! De nacht hebben we in het park in een tentje doorgebracht. Best spannend met al die beesten om je heen, zonder dat er een bewaker of iets dergelijks aanwezig is. Volgens onze gids zou het licht dat ‘s nachts bleef branden de beesten voldoende afschrikken. Daar vertrouwen we dan maar op .... Desalniettemin hebben we heerlijk geslapen.

Na de tour hebben we nog een nacht in Kasane doorgebracht om vanuit daar met het vliegtuig naar Maun te vertrekken. Ja ja, het is een beetje smokkelen, maar we hebben voor nu even genoeg bussen gezien. Maun is een goede plaats om de Okavango Delta te bezoeken. Dit hebben we gedaan met een speedboot en vervolgens een Mokoro. Dit is een uitgehakte boomstam. Wij met zijn tweeën in zo een boomstam en achterop onze Mokoro een man die met behulp van een kloet (voor de ABN-ers: een lange stok) de boomstam voortduwde. Erg leuk om weer eens een andere manier van reizen mee te maken en wat een rust! Ook hier weer in het wild gekampeerd, waarbij een nijlpaard dichterbij kwam dan wij hadden gehoopt. Omdat we zelf geen kampeerspullen mee hebben, hadden we een compleet verzorgde trip geboekt. Privékok mee, drie boten, een gids en nog twee jongens die onze afwas deden, het kamp schoon hielden en een prachtig gat in de grond hebben gegraven. Zit je dan, in het wild, op een WC-bril op pootjes met een prachtig wijds uitzicht. Dit is pas genieten van je privé momenten!!!!!! Na een middagwandeling van ruim 3 uur stond er een heerlijke maaltijd op ons te wachten. Na het eten nog even een wijntje toe en toen vroeg naar bed want de volgende ochtend moesten we WEER vroeg op (05:45 uur) voor de ochtendwandeling. In de middag terug naar de bewoonde wereld om nog 2 nachtjes in Maun te bivakkeren.

Onze volgende halte is Johannesburg, Zuid Afrika om daar 3 weken met een Wicked Camper een deel van het land te doorkruisen. We hebben er zin in.

De foto's volgen wederom later (het internet is hier zo ongeloooofelijk traag). This is Africa: alles is hier wat trager, zelf het bier wordt 'slow brewed' - zie de foto bij het verhaal (als dat tenminste lukt).

Groetjes,
Ton en Chantal