Ton en Chantal op reis

Malawi 2: in de greep van Lake Malawi

Van Mzuzu hebben wij ons pad voortgezet naar Lake Malawi. Eerst in Nkhata Bay en later in Cape Maclear. Voor ons twee plaatsen waar we moeilijk weg konden komen. Toch is dit gelukt en zijn we via Liwonde National Park nu in Blantyre aangekomen. Hier onze belevenissen in Malawi.

Nadat we een aantal dagen te lang zijn blijven hangen in Mzoozoozoo (in Mzuzu) hebben we, Na een aantal dagen te lang te zijn verbleven in Mzoozoozoo hebben we, op aanraden van de mensen daar, onze tocht voortgezet richting Nkhata Bay aan het prachtige Lake Malawi. Hier kwamen we terecht tussen tal van Engelse en Nederlandse vrijwilligers. Daar pasten wij natuurlijk prima tussen (hmm). Vanwege het afscheid van twee Engelsen hebben wij samen met 26 anderen een prachtige boottocht over Lake Malawi gemaakt: een booze cruise waarbij verschillende lodges werden aangedaan. Errug gezellig!

Onze lodge in Nkhata Bay bestond uit een prachtig hutje op palen en een balkon met uitzicht op Lake Malawi. De helft van de inkomsten van deze lodge wordt gebruikt voor lokale projecten ten behoeve van de gemeenschap. Zo konden wij ons toch ook nog een beetje goed voelen. Jammer dat Ton na de eerste nacht wist te melden dat hij 's nachts een rat had gezien. Chantal dacht gelijk aan zo een grote rat die je in Nederland wel eens ziet, maar het bleek een ratje van het formaat 'veldmuis'. Prima: nog maar een paar nachten gebleven dus. Net als de vrouwen daar hebben wij onze was in het meer gedaan waarbij Ton een beetje vreemd werd aangekeken door de lokale vissermannen.

Vanuit Nkhata Bay zijn wij, wederom op aanraden van anderen, op weg gegaan naar Cape Maclear. Wij wilden deze plaats zelf in eerste instantie overslaan omdat het niet heel gemakkelijk met het openbaar vervoer te bereiken is. Hierover heeft de Lonely Planet niet gelogen: het laatste stukje van de reis hebben wij achter in een pick-up truck met tig anderen doorgebracht. Maar ... het was er inderdaad echt prachtig!! Wel meteen de eerste avond een blikseminslag in het lokale netwerk waardoor we het een aantal dagen zonder stroom, telefoon, internet en stromend water moesten stellen. Daarna is een koude douche met stromend water toch echt wel heel lekker.

Wat zo leuk is aan Cape Maclear is dat de logdes aan het meer zich te midden van het dorp bevinden. Daardoor ontstaat een leuke mix tussen het lokale en het toeristische. Ook ligt om het dorp heen het prachtige Lake Malawi National Park. Hierdoor heb je een prachtig uitzicht op groene heuvels en eilanden. Voor ons reden genoeg om een Kayak te huren en naar twee van de eilanden toe te peddelen. Het was moeilijk om deze hemelse plaats te verlaten, maar het moest er toch een keer van komen.

Volgende halte: Liwonde National Park wat een paar uur ten zuiden van Lake Malawi ligt. Wederom een hachelijk avontuur achter in de pick-up waarna we als sardientjes in een minibus naar Liwonde zijn gereisd. Om het park te bereiken heb je twee opties: een veel te dure autotaxi of je springt achterop de fietstaxi. Na stevig onderhandelen vertrokken wij achterop twee fietsen (met onze backpacks nog op onze rug!!) voor een rit van bijna een uur richting het park (terug maar drie fietsen gehuurd). Hier in de namiddag een mooie drive safari gemaakt. In vergelijking met bijvoorbeeld de Serengeti bevindt zich in dit park niet heel veel groot wild. Voordeel hiervan is dat in het park ook weinig toeristen te vinden zijn. Hierdoor hebben we in alle rust van de mooie beesten om ons heen kunnen genieten zoals olifanten, gazelles, bavianen, zwijnen, waterbucks, etc. 's Nacht konden we in ons bed het geluid van de nijlpaarden horen, terwijl de bewakers van ons kamp volgens ons toch echt de hele nacht hebben geslapen. Spannend.

Na een nacht in Liwonde zijn we nu aangekomen in Blantyre. We hebben voor het eerst een hotel met zwembad!! Het is niet een stad waar je voor de natuur heen gaat maar de winkels zijn fantastisch. Op zich houden wij, zoals de meesten weten, helemaal niet van shoppen. Echter na 6 weken alleen maar Afrikaanse winkelachtige hutjes en markten, zijn de voor ons normale winkels toch echt wel even welkom.

Vanaf hier reizen we zondag door naar Lilongwe om waarschijnlijk dinsdag in Zambia aan te komen. Het einde van ons Malawi avontuur is dus in zicht. Volgens onze Lonely Planet is Malawi 1 van de armste landen te wereld. 12% van de bevolking is besmet met HIV/Aids, de gemiddelde levensverwachting is 43 jaar en gemiddelde lonen die wij te horen hebben gekregen liggen zo tussen de 30 tot 45 euro per maand (als je een baan hebt!). Desondanks is het een leuk en makkelijk land om met het openbaar vervoer te bereizen met een mooie groene natuur. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Buiten de stad zie je weinig auto's rijden (op minibusjes na): het hele land maakt gebruik van de benenwagen of de fiets. Voor ons toch heel bijzonder!

Groeten, Ton en Chantal.

Hamba