Ton en Chantal op reis

Tanzania 2: Safari time

De afgelopen 4 dagen zijn we op safari geweest. Prachtige beesten gezien, mooie natuur, in 1 woord geweldig. Volgende halte is Moshi. Daar gaan we de Kilimanjaro bekijken en vooral niet beklimmen.

De eerste avond in het hotel in Arusha kwamen wij Maarten en Marloes tegen die op zoek waren naar een safari. Vanwege de kosten waren zij ook op zoek naar twee slachtoffers om deze ervaring mee te delen en zo was een safariteam ontstaan. Volgende dag een safari geboekt en met zijn vieren een stapel biljetten van 18 centimeter dik (!!) neergeteld aangezien creditcards niet werden geaccepteerd.

Bij het boeken werd benadrukt dat wij echt stipt om 8.00 uur moesten klaar staan om te vertrekken. Uiteraard stonden wij vieren voor achten klaar om vervolgens half tien weg te gaan. This is Africa man. Eerste stop op onze trip was Lake Manyara. Hoewel het meer redelijk droog stond hebben wij hier meer dan genoeg beesten gezien (sectie dieren volgt later in dit verhaal). Als extraatje kregen wij een overnachting in een lodge aangeboden. Nu zijn wij grote kampeer fans, maar tja, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken:-). Het was fantastisch. Echt super luxe en misschien wel wat over de top voor ons: we konden er snel aan wennen.

De luxe was van korte duur. De volgende dag stonden we namelijk in de modder een auto een berg op te duwen. Ooit een terreinwagen op banden zonder profiel een gladde berg op zien komen? Wij ook niet!. Altijd weer leuk om nieuwe dingen mee te maken en met mooie oranje modder aan onze schoenen en kleren, zetten wij onze reis voort. Op naar de Serengeti! Hier wat gamedrives gemaakt, genoten van al het prachtige om ons heen: hele vlaktes, mooie kleuren, wilde dieren, leuke cavia-achtige mongoose beesten... Hier kunnen wij wel aan wennen. This is Africa man!!

Na een nachtje op de camping in een tent uit de tijd dat Ton nog in dienst zat en een gamedrive in de ochtend op naar de Ngorongoro krater. Gezien de afstand en tijd van ons vertrek hebben wij eerst een nachtje geslapen alvorens de krater te bezoeken. Het zou 's nachts verschrikkelijk koud worden maar hier hadden wij als doorgewinterde Nederlanders weinig last van. Aangekomen in de krater waren wij direct getuige van twee jagende cheeta's. Hoewel de poging een jonge gnoe te vangen mislukte, was dit wel super om te zien!!!! Ook de rest van de dag was indrukwekkend vooral doordat er zoveel verschillende dieren op een relatief kleine oppervlakte leven. Tegen de avond kwamen wij weer aan in Arusha waar we onder het genot van een warme douche en daarna een koude klets hebben zitten na te genieten met Maarten en Marloes (bedankt voor de leuke tijd!).

De dieren: olifanten, leeuwen, cheeta's, panters, nijlpaarden, neushoorns, giraffen, zebra's, gnoes, vogels in allerlei soorten en maten zoals aasgieren en adelaars, gazellen, buffels, zwijnen, jackhalzen, hyena's, mongoose, waarschijnlijk een wilde hond ('s nacht naar de WC), vossen, bavianen, wij denken makaken (apen), witte apen met blauwe ballen en blauwe apen, en alles wat we nu even vergeten zijn, hebben we ook gezien. Wij denken, een goede score.

Nu gaan we op weg naar Moshi om vervolgens door te reizen richting Dar es Salaam en Zanzibar. Gister inkopen gedaan en een buskaartje gekocht. Wij vinden dat we al aardig zijn ingeburgerd. Gezellig een praatje maken met mensen die je wat willen verkopen, lachen en bedanken als je een taxi krijgt aangeboden, vriendelijk verzoeken aan iemand die al een kwartier met je mee loopt of hij je nu dan toch echt met rust kan laten, en doodsblikken werpen naar de echt veel te brutale medemens (onze boze blikken werken best goed). Gelukkig zijn de echt brutale mensen hier in de minderheid.

Bedankt voor alle leuke reacties en mailtjes, echt super!!! Hier is het internet enorm traag dus reacties vanterug en foto's volgen op een later tijdstip.

Groeten,Ton en Chantal.

Hamba